Storytelling i sociala medier

STORYTELLING I SOCIALA MEDIER

Hej alla! Praktikant Emma Felsing här igen, denna gången med ett önskeinlägg ifrån en av våra följare på Instagram. Nämligen hur man på bästa sätt kan göra storytelling via sociala medier.

Vad är storytelling?
Det är ett sätt att berätta för era kunder hur bra eran produkt är igenom en historia istället för att bara beskriva. Det är ett bra sätt att beskriva ditt företag och vad ni har att erbjuda på ett annorlunda sätt, som oftast sticker ut ifrån mängden. Att marknadsföra ett företag med storytelling kallas ibland corporate storytelling.

Fem skäl att välja storytelling:

1. Ni skapar emotionella band mellan eran målgrupp. Detta är ett väldigt viktigt sätt för att få starka band och knyta livslånga band. Detta igenom att ni inte bara radar upp saker på sociala medier utan även gör det i relation med kunden. Man kan nästan säga att man får en kompisrelation med kunden.

2. Personlighet. Detta hör nästa ihop med punkten ovan och är nästan lika viktig. Många uppskattar när företag är personliga på sina sociala medier. Så att man får ett gott intryck redan innan man har köpt produkten/tjänsten. Jag personligen kollar alltid upp företaget i frågan innan jag köper en tjänst, redan då bildar jag mig en uppfattning. Om deras konto på Instagram har suddiga bilder och om de verkar allmänt stela så skulle jag inte välja att anlita dem. Ni blir mer personliga igenom att ta in mer känslor och tankar, det gäller att våga!

3. Skapa bra innehåll. Här kan ni släppa lös er kreativa sida och här öppnas även fler portar till att utvecklas. När ni i företaget använder er av storytelling så kan ni bland annat: lyfta fram personer i företaget, vikta händelser som möten och platser som ni besöker. Det går att rabbla upp massor av saker, bara er fantasi som sätter gränser. Ert konto får en mer äkta känsla om ni visar upp vad ni gör och nöjda kunder för att då komma ännu närmare dem.

4. Målgruppen får anledning till att komma tillbaka. Om ni lägger upp på era sociala medier vad ni gör så finns risken att er målgrupp kommer tillbaka. De är nyfikna på vad som händer i företaget och om de märker att ni är kreativa som kommer de troligtvis vilja komma tillbaka.

5. Det kan bidra till en ledarställning. Det är inte helt lätt att ligga före era konkurrenter då det finns så många duktiga företag där ute. Men om ni framstår som kunniga och innovativa kan jag lova er att ni är en bit på vägen. För att bli bäst måste man börja någonstans!

Om ni har frågor får ni gärna ställa dessa, annars få ni ha en underbar dag 🙂

Syns du inte så finns du inte

Syns du inte så finns du inte

Rubriken säger relativt mycket om vad detta inlägg kommer handla om redan, vilket är en viktig punkt i er marknadsföring. Vi alla vet vad traditionell marknadsföring är som exempelvis utomhusreklam och radio men vi går emot en mer digital värld och då gäller det för alla företag där ute att hänga med i utvecklingen. Syns du inte så finns du inte, så enkelt är det.

Ni kommer synas i en värld som tidigare inte existerat. Att ha en hemsida dit folk kan läsa om er är superviktigt, något mer som är viktigt är att synas där din målgrupp är. Jag har skrivit ett separat inlägg om att hitta rätt målgrupp som ni kan läsa några inlägg under detta. Att synas i rätt kanaler vid rätt tidpunkt är a och o för er som företag. Det är enkelt att finnas, det gäller att få uppmärksamhet och att synas vid rätt tidpunkt.

Hur syns man då?
Egentligen bara igenom att excitera där med hjälp av olika kanaler. Bland annat via sociala medier, hemsida/webbplats eller ha samarbete med influensers. Sedan handlar det ju inte bara om att finnas där, för att konkurrera måste man alltid ligga steget före.

Analogt till digitalt, hur kommer man igång?
Ifall man ska starta ifrån grunden är det viktigt att göra allt rätt ifrån början. Ta reda på er målgrupp, skriv en plan för hur ni vill uppfattas utåt och var driven. Ni ska inte heller tro att det är bättre att ha många kanaler och uppdatera ofta, för så funkar det inte. Ifall ni uppdaterar för ofta kan det anses som spam för era följare.

Sammanfattningsvis så är det viktigt med den digitala närvaron för att ens finnas i dagens samhälle bland din målgrupp.

 

/ Praktikant Emma Felsing

Med rätt klick

MED RÄTT KLICK

Att ha ljusa och inspirerande bilder i ert flöde/hemsidan gör mer än vad ni tror. Jag, praktikant Emma Felsing, som bloggare letar konstant efter de bästa platser och ljus att ta bilder på. Såklart ska ni rikta era bilder utefter vad ni har att erbjuda men det gäller även att dessa ska vara tilltalande. Vem som helst kan vara en bra fotograf med rätt knep!

Hitta rätt ljus
För att bilderna ska bli bra krävs det att ni fotar i en miljö med mycket ljus. Ni kan leka med motljus så att bilden får den rätta känslan. Det ska ju trots allt vara tilltalande.

Var lekfull
Ta inte stela bilder som ni sedan inte kan stå för. Skratta, le och ha kul är tre saker som är dem absolut viktigaste vid en fotografering (beroende på vad ni ska fota såklart). Att vara kreativ är ett måste då en fotografering oftast inte blir som man planerat med väderförhållanden och annat.

Planera
Det är viktigt att ni planerar innan på ett ungefär hur ni vill ha det. Så att det sedan underlättar under fotograferingen hur ni vill ha det. Jag gillar spontant allra bäst men det kan vara viktigt att ha en tanke innan man påbörjar ett projekt för att sedan kunna leka med motivet.

Inspiration
Ha alltid med er inspiration på mobil/dator för att lättare kunna få det perfekta resultatet. Instagram har kommit med en ny funktion där man kan spara bilder igenom att klicka på symbolen längst ner till höger om varje bild, på så sätt får man alla bilder samlande så att ni lättare kan gå tillbaka.

Använd rätt redigeringsprogram
Jag själv använder mig av min dator när jag ska redigera större projekt och enligt mig är det bästa programmet Photoshop. Om du använder dig av din mobil så är de bästa apparna VSCO, Snapseed, Afterlight och Instagrams egna redigeringsprogram.

Vem är er målgrupp? – bli bäst på sociala medier

Vem är er målgrupp? – bli bäst på sociala medier

 

Hej, praktikant Emma Felsing här igen och denna gången vill jag tipsa om ytterligare ett knep för sociala medier! En av de viktigaste frågorna är att ta reda på er målgrupp, vem vill ni nå ut till? Man måste veta detta för att kunna rikta sitt innehåll till rätt kanaler. Ni måste finnas där er målgrupp finns för att lyckas med er marknadsföring på bästa sätt. 

Men hur tar man reda på sin målgrupp då?
Jo om ni är ett nystartat företag eller behöver nytänk kring er målgrupp utav olika anledningar så kan ni göra en persona, vilket är en låtsasperson som ska representerar ert företag. Syftet är att skapa en seriös bild av en person som skulle kunna köpa en vara/tjänst av er.

Varje persona ska innehålla:

  • En trovärdig beskrivning av personen med geografi, kön, ålder och intresse
  • En beskrivning av personens arbetssituation
  • Behov
  • Digital närvaro ifrån 1-10

Vad är en persona bra för?
En persona hjälper ert företag att få upp ögonen för en potentiell målgrupp. Ni kan även få en bättre bild av er målgrupp för att sedan kunna skapa en hemsida utefter det, med rätt innehåll och CTA.  Det finns inte någon direkt riktlinje för hur många persona du måste skapa utan det beror helt på hur stort företaget är och vad de har för behov. När det gäller sociala medier ska ni skapa innehåll utefter den persona ni kommit fram till, på så sätt märker du om det är effektivt eller om du måste tänka om.

Glöm inte följa oss på Instagram HÄR.

Praktikant Emma tipsar om tre sociala medier knep

Praktikant Emma tipsar om tre sociala medier knep

 

Hej kära ni!

Mitt namn är Emma Felsing och jag studerar till Digital Marknadsförare på Sälj&Marknadshögskolan. Jag gör mina 8 veckor praktik på Adwise Mediabyrå. På fritiden bloggar jag och brinner för sociala medier, min blogg hittar ni här: www.emmafelsing.com där jag skriver om psykisk ohälsa, marknadsföring och min vardag. Jag vill dela med mig av mina tre bästa tips till er för att lyckas med sociala medier.

1 / Variera er på olika sociala medier. Lägg inte ut samma bild och text på fler än ett ställe. Varje plattform ska vara unik och riktad mot olika delar man vill förmedla. Det finns ingen mening med att följa er på både Instagram och Facebook om det ändå är samma innehåll. Som exempel så kan ni ha mer personligt på Instagram där man får lära känna er som företag medan på Facebook blir det mer seriöst där man kan skriva om saker som är relaterat till företaget. Det gäller då att hitta någon slags balans så att inläggen inte efterliknar varandra, men samtidigt ska de vara innehållsrika och fylla ett syfte.

2 / Vilka är era konkurrenter? Det är viktigt att hålla koll på de som är inom samma bransch som er. Ni kan spara de bilder ni hittar och ha som inspiration till era kommande inlägg, gör om och gör bättre! Konkurrenter är ett ganska laddat ord men behöver inte alls betyda något negativt, inspiration är a och o för att bli bäst på det man gör.

3 / Planera och dokumentera ert arbete. Det är viktigt att ha framförhållning i sociala medier så att det inte blir att man publicerar något hastigt inlägg. I planeringen ingår tid, syfte, budget, målgrupp och publiceringsschema. För att veta att man publicerar rätt innehåll i rätt kanal så behövs en målgrupp i någon form, utefter det kan man planera innehåll till sin marknadsföring. Då är det viktigt att variera sitt innehåll och allteftersom dokumentera statistik för att se vad man gjort som följarna tycker om.

Har ni frågor är det bara att ställa det, annars får ni ha en fortsatt trevlig dag och lycka till med er marknadsföring!

E-handelsstaden Borås (Seminarium)

Adwise Mediabyrå – En Hybridbyrå!

Hej bloggläsare!

Nu var det ett tag sedan vi skrev här, och mycket har hänt sedan sist! Förra veckan fyllde vi exempelvis ett år som mediabyrå. Sjukt kul, och vilken fantastisk resa vi gjort tillsammans med våra uppdragsgivare! Dock tänkte vi att denna bloggpost skulle handla om något helt annat. Min medgrundare William & jag inledde dagen med att delta på ett tidigt frukostmöte arrangerat av ”E-handelsstaden Borås” ihop med representanter från IHM.

Ämnet var kompetens inom digital marknadsföring, ett område där Sverige enligt morgonens seminarium faktiskt hamnat på efterkälken om man ser till helhetsperspektivet hos individuella webb, media, och reklambyråer. Man ser ett tydligt mönster att många byråer är bra på enbart vissa specifika saker, men få behärskar helheten, dvs marknadsföring ur ett holistiskt perspektiv vilket i sin tur leder till ett mindre bra slutresultat. En kedja är ju aldrig starkare än den svagaste länken.

Just det här med att kunna hantera helheten i marknadsföring och kunna applicera det till nytta för företagare och entreprenörer är verkligen något som vi brinner för. Vi brukar därför säga att vi är en hybrid mellan en finurlig och nytänkande reklambyrå och en effektiv marknadsförings- och försäljningsbyrå. Vi ser ingen skillnad på syftet med snygg hemsida i WordPress byggd i responsiv design, riktigt bra Sökmotoroptimering, ett ”mobile first”-tänk och så vidare. Allt ska ju leda till nya affärer för våra uppdragsgivare, annars kan det kvitta.

Vi tror att det är just där här, att vara bra på helheten, som särskiljer bra byråer från riktigt bra byråer.

Tänk på Zlatan & Peter Forsberg. Enormt bra teknik, men också starka och fysiska spelare med ett enormt driv. Förr i tiden räckte det att vara riktigt bra på en sak, men vill du sticka ut idag behöver du vara en smart och effektiv hybrid.
Det var ganska lustigt när vi tidigt imorse fick reda på att min kollega och tillika produktionschef William gjorde testet som IHM grundat sin forskning på och placerade sig inom topp 3% i Sverige. Japp!

Entreprenörens bästa vän

”Entreprenörens bästa vän” – det är vår målbild! Orden kan lätt låta som en klyscha, men för oss är det en genomtänkt rad som genomsyrar vårt arbete – allt ifrån vår säljkårs arbete med urval av företag vi gärna vill arbeta med till vårt produktionsteams arbete med leverans av rätt produkter i rätt tid.

Vår Vision handlar kort och gott om att bli vän med entreprenörer som vill växa och vara med och skapa den tillväxten genom att effektivisera marknadsföringen.

Vi vill inte sälja alla våra produkter & tjänster till alla som kan tänkas köpa dem. Det skapar inte tillväxt & lönsamhet. Vi vill hellre agera vän & partner till våra uppdragsgivare och skräddarsy ett upplägg utifrån vad som kommer att ge dig bästa möjliga resultat.

Låter det intressant för dig? Kontakta oss så tar vi en kopp kaffe & pratar vidare.

Google Analytics

Tycker du också att det är lite svårt att veta vilken marknadsföring som ger resultat, och vilken som bara kostar pengar?
Ett av vår verksamhets tre ben är just ”Analys & strategi” där vi kartlägger trafiken på din hemsida med hjälp av Google Analytics och andra verktyg som ger oss insikt i vart ifrån din trafik kommer & hur besökarna från de olika källorna beter sig på din sida. Vilka lämnar direkt? Vilka surfar runt? Vilka söker kontakt eller kanske rent av genomför ett köp?

”Knowledge is power” brukar man säga, och med kunskap & insikt om vart din hemsidas besökare kommer ifrån får du möjligheten att ta välgrundade beslut kring din marknadsföring istället för att chansa & famla i blindo.

Vill du ha hjälp att komma igång med Analytics och kunna analysera din webbtrafik & marknadsföring? Kontakta oss så tar vi en kopp kaffe & berättar mer!