OM HASHTAGGS


Hej, kul att du tog dig tid att kika in här idag. Jag som skriver heter Emma Felsing och är praktikant på Adwise Mediabyrå. Anledningen till att jag väljer att skriva om hash tags denna gången är för att jag ser en markant skillnad på mina inlägg på sociala medier när jag använder mig av det.

Vad en hashtagg?
Det är ett sätt att koppla ihop vad som skrivs i sociala medier med ett speciellt tema. Exempelvis om ni gör ett inlägg som handlar om marknadsföring på instagram så kan ni  hashtagga #marknadsföring #marketing med mera. På så sätt kan personer söka efter det temat och då hitta ert konto. Ett effektivt sätt att få uppmärksamhet så som gillar markeringar och följare.

Vem bestämmer vilken hastagg som ska användas?
Det kan vem som helst göra och det behöver då inte vara något som redan funnits. Om ni vill hashtagga ert företags namn så kan ni självklart göra det. Det är dock bra om ni försöker hålla er till någorlunda liknande tema så att det ser proffsigt ut. Om ni vill använda er av olika hashtaggs för varje enskilt inlägg så kan det uppfattas som rörigt och en aning oseriöst. Därför att det då blir väldigt utspritt och man får en delad bild om hur ni är. Bestäm därför i företaget vilka ”typiska” taggar ni ska använda er av och försök hålla er inom den ramen.

Att välja hashtagg
Det kan inte vara helt lätt att bestämma vilken tagg som är lämplig för inlägget. Men mina tips till er är att hålla det kort, stärkande för ert företag, unikt och gärna engelskt. Det ska även vara relevant för just er och för bilder som ni lägger upp. Så alltså om ni lägger upp en bild på en glass så kan ni inte skriva hashtaggen #boll eller liknande. Men något som är mer relevant är att tagga saker som ni själva sysslar med i företaget, därav något som stärker er.

Search Adwise Mediabyrå
Dela:
Sociala medier: