I huvudet på en marknadsförare

I huvudet på en marknadsförare

Hej, kul att just du kikar in här, jag uppdaterar varje vecka för tips och knep kring marknadsföring. Jag som skriver heter Emma Felsing och praktiserar på Adwise Mediabyrå i två månader, detta är min sista vecka.

Detta inlägg kommer stå ut från mängden då jag tänkte att ni skulle få följa med mig en dag på praktiken. Vad gör jag som marknadsförare här på kontoret egentligen? Det första jag startar med en morgon är att ta en kopp kaffe – energi är viktigt för att hålla sig så kreativ som möjligt!

08:00 startar oftast min dag, efter den där koppen kaffe sätter jag mig vid bordet och öppnar upp min kalender. Vad ska göras och vad hann jag inte med under gårdagen? Jag skriver en To-Do-List på alltifrån ”följa upp kampanj” till ”fota till Instagram”. Här är jag väldigt noga med att blicka tillbaka och ta tag i de viktigaste sakerna allra först. Egentligen sitter jag med detta hela dagen då det faktiskt är min plan för vad jag ska göra, så det varierar självklart från dag till dag.

Min viktigaste del är att hålla i framkant gällande de sociala medierna och med det menar jag att planeringen är en väldigt viktig punkt. Jag planerar oftast en månad i förväg vad jag ska lägga ut för något varje dag – så att det alltid finns tillgång till material utifall det skulle bli ändrade planer. Ett bra tips är att använda Googles egna kalender då den finns tillgänglig online och du inte är bunden till en specifik enhet.

Uppföljning är även det en stor del av mitt arbete.
Hur såg det ut förra veckan och vad kan jag förbättra? Jag brukar alltid gå tillbaka till varje inlägg jag gjort och utefter det se vad följarna tycker om och vad de vill se mer av. När jag ska följa upp ett arbete så kollar jag alltid på detta efter varje vecka:  följare, exponeringar, nåtts, profil-visningar och klick på webb. Denna information kan man bland annat hitta på Instagrams egna analysverktyg.

När dagen nästan är slut runt 16.30 så försöker jag alltid få färdigt de som står på min to-do-lista, om inte så sparar jag det tills dagen efter. Min arbetsdag tar oftast inte slut efter den tiden utan jag försöker alltid finnas där för våra följare och se till att svara snabbt på meddelanden.

Du ska alltid ha följaren i fokus 🙂

Nu får jag tacka för mig och mina blogginlägg då min praktik lider mot sitt slut.

Ha nu en riktigt härlig sommar så hörs vi säkert i framtiden!

Om Hashtaggs

OM HASHTAGGS


Hej, kul att du tog dig tid att kika in här idag. Jag som skriver heter Emma Felsing och är praktikant på Adwise Mediabyrå. Anledningen till att jag väljer att skriva om hash tags denna gången är för att jag ser en markant skillnad på mina inlägg på sociala medier när jag använder mig av det.

Vad en hashtagg?
Det är ett sätt att koppla ihop vad som skrivs i sociala medier med ett speciellt tema. Exempelvis om ni gör ett inlägg som handlar om marknadsföring på instagram så kan ni  hashtagga #marknadsföring #marketing med mera. På så sätt kan personer söka efter det temat och då hitta ert konto. Ett effektivt sätt att få uppmärksamhet så som gillar markeringar och följare.

Vem bestämmer vilken hastagg som ska användas?
Det kan vem som helst göra och det behöver då inte vara något som redan funnits. Om ni vill hashtagga ert företags namn så kan ni självklart göra det. Det är dock bra om ni försöker hålla er till någorlunda liknande tema så att det ser proffsigt ut. Om ni vill använda er av olika hashtaggs för varje enskilt inlägg så kan det uppfattas som rörigt och en aning oseriöst. Därför att det då blir väldigt utspritt och man får en delad bild om hur ni är. Bestäm därför i företaget vilka ”typiska” taggar ni ska använda er av och försök hålla er inom den ramen.

Att välja hashtagg
Det kan inte vara helt lätt att bestämma vilken tagg som är lämplig för inlägget. Men mina tips till er är att hålla det kort, stärkande för ert företag, unikt och gärna engelskt. Det ska även vara relevant för just er och för bilder som ni lägger upp. Så alltså om ni lägger upp en bild på en glass så kan ni inte skriva hashtaggen #boll eller liknande. Men något som är mer relevant är att tagga saker som ni själva sysslar med i företaget, därav något som stärker er.

Storytelling i sociala medier

STORYTELLING I SOCIALA MEDIER

Hej alla! Praktikant Emma Felsing här igen, denna gången med ett önskeinlägg ifrån en av våra följare på Instagram. Nämligen hur man på bästa sätt kan göra storytelling via sociala medier.

Vad är storytelling?
Det är ett sätt att berätta för era kunder hur bra eran produkt är igenom en historia istället för att bara beskriva. Det är ett bra sätt att beskriva ditt företag och vad ni har att erbjuda på ett annorlunda sätt, som oftast sticker ut ifrån mängden. Att marknadsföra ett företag med storytelling kallas ibland corporate storytelling.

Fem skäl att välja storytelling:

1. Ni skapar emotionella band mellan eran målgrupp. Detta är ett väldigt viktigt sätt för att få starka band och knyta livslånga band. Detta igenom att ni inte bara radar upp saker på sociala medier utan även gör det i relation med kunden. Man kan nästan säga att man får en kompisrelation med kunden.

2. Personlighet. Detta hör nästa ihop med punkten ovan och är nästan lika viktig. Många uppskattar när företag är personliga på sina sociala medier. Så att man får ett gott intryck redan innan man har köpt produkten/tjänsten. Jag personligen kollar alltid upp företaget i frågan innan jag köper en tjänst, redan då bildar jag mig en uppfattning. Om deras konto på Instagram har suddiga bilder och om de verkar allmänt stela så skulle jag inte välja att anlita dem. Ni blir mer personliga igenom att ta in mer känslor och tankar, det gäller att våga!

3. Skapa bra innehåll. Här kan ni släppa lös er kreativa sida och här öppnas även fler portar till att utvecklas. När ni i företaget använder er av storytelling så kan ni bland annat: lyfta fram personer i företaget, vikta händelser som möten och platser som ni besöker. Det går att rabbla upp massor av saker, bara er fantasi som sätter gränser. Ert konto får en mer äkta känsla om ni visar upp vad ni gör och nöjda kunder för att då komma ännu närmare dem.

4. Målgruppen får anledning till att komma tillbaka. Om ni lägger upp på era sociala medier vad ni gör så finns risken att er målgrupp kommer tillbaka. De är nyfikna på vad som händer i företaget och om de märker att ni är kreativa som kommer de troligtvis vilja komma tillbaka.

5. Det kan bidra till en ledarställning. Det är inte helt lätt att ligga före era konkurrenter då det finns så många duktiga företag där ute. Men om ni framstår som kunniga och innovativa kan jag lova er att ni är en bit på vägen. För att bli bäst måste man börja någonstans!

Om ni har frågor får ni gärna ställa dessa, annars få ni ha en underbar dag 🙂

Syns du inte så finns du inte

Syns du inte så finns du inte

Rubriken säger relativt mycket om vad detta inlägg kommer handla om redan, vilket är en viktig punkt i er marknadsföring. Vi alla vet vad traditionell marknadsföring är som exempelvis utomhusreklam och radio men vi går emot en mer digital värld och då gäller det för alla företag där ute att hänga med i utvecklingen. Syns du inte så finns du inte, så enkelt är det.

Ni kommer synas i en värld som tidigare inte existerat. Att ha en hemsida dit folk kan läsa om er är superviktigt, något mer som är viktigt är att synas där din målgrupp är. Jag har skrivit ett separat inlägg om att hitta rätt målgrupp som ni kan läsa några inlägg under detta. Att synas i rätt kanaler vid rätt tidpunkt är a och o för er som företag. Det är enkelt att finnas, det gäller att få uppmärksamhet och att synas vid rätt tidpunkt.

Hur syns man då?
Egentligen bara igenom att excitera där med hjälp av olika kanaler. Bland annat via sociala medier, hemsida/webbplats eller ha samarbete med influensers. Sedan handlar det ju inte bara om att finnas där, för att konkurrera måste man alltid ligga steget före.

Analogt till digitalt, hur kommer man igång?
Ifall man ska starta ifrån grunden är det viktigt att göra allt rätt ifrån början. Ta reda på er målgrupp, skriv en plan för hur ni vill uppfattas utåt och var driven. Ni ska inte heller tro att det är bättre att ha många kanaler och uppdatera ofta, för så funkar det inte. Ifall ni uppdaterar för ofta kan det anses som spam för era följare.

Sammanfattningsvis så är det viktigt med den digitala närvaron för att ens finnas i dagens samhälle bland din målgrupp.

 

/ Praktikant Emma Felsing

Med rätt klick

MED RÄTT KLICK

Att ha ljusa och inspirerande bilder i ert flöde/hemsidan gör mer än vad ni tror. Jag, praktikant Emma Felsing, som bloggare letar konstant efter de bästa platser och ljus att ta bilder på. Såklart ska ni rikta era bilder utefter vad ni har att erbjuda men det gäller även att dessa ska vara tilltalande. Vem som helst kan vara en bra fotograf med rätt knep!

Hitta rätt ljus
För att bilderna ska bli bra krävs det att ni fotar i en miljö med mycket ljus. Ni kan leka med motljus så att bilden får den rätta känslan. Det ska ju trots allt vara tilltalande.

Var lekfull
Ta inte stela bilder som ni sedan inte kan stå för. Skratta, le och ha kul är tre saker som är dem absolut viktigaste vid en fotografering (beroende på vad ni ska fota såklart). Att vara kreativ är ett måste då en fotografering oftast inte blir som man planerat med väderförhållanden och annat.

Planera
Det är viktigt att ni planerar innan på ett ungefär hur ni vill ha det. Så att det sedan underlättar under fotograferingen hur ni vill ha det. Jag gillar spontant allra bäst men det kan vara viktigt att ha en tanke innan man påbörjar ett projekt för att sedan kunna leka med motivet.

Inspiration
Ha alltid med er inspiration på mobil/dator för att lättare kunna få det perfekta resultatet. Instagram har kommit med en ny funktion där man kan spara bilder igenom att klicka på symbolen längst ner till höger om varje bild, på så sätt får man alla bilder samlande så att ni lättare kan gå tillbaka.

Använd rätt redigeringsprogram
Jag själv använder mig av min dator när jag ska redigera större projekt och enligt mig är det bästa programmet Photoshop. Om du använder dig av din mobil så är de bästa apparna VSCO, Snapseed, Afterlight och Instagrams egna redigeringsprogram.

Vem är er målgrupp? – bli bäst på sociala medier

Vem är er målgrupp? – bli bäst på sociala medier

 

Hej, praktikant Emma Felsing här igen och denna gången vill jag tipsa om ytterligare ett knep för sociala medier! En av de viktigaste frågorna är att ta reda på er målgrupp, vem vill ni nå ut till? Man måste veta detta för att kunna rikta sitt innehåll till rätt kanaler. Ni måste finnas där er målgrupp finns för att lyckas med er marknadsföring på bästa sätt. 

Men hur tar man reda på sin målgrupp då?
Jo om ni är ett nystartat företag eller behöver nytänk kring er målgrupp utav olika anledningar så kan ni göra en persona, vilket är en låtsasperson som ska representerar ert företag. Syftet är att skapa en seriös bild av en person som skulle kunna köpa en vara/tjänst av er.

Varje persona ska innehålla:

  • En trovärdig beskrivning av personen med geografi, kön, ålder och intresse
  • En beskrivning av personens arbetssituation
  • Behov
  • Digital närvaro ifrån 1-10

Vad är en persona bra för?
En persona hjälper ert företag att få upp ögonen för en potentiell målgrupp. Ni kan även få en bättre bild av er målgrupp för att sedan kunna skapa en hemsida utefter det, med rätt innehåll och CTA.  Det finns inte någon direkt riktlinje för hur många persona du måste skapa utan det beror helt på hur stort företaget är och vad de har för behov. När det gäller sociala medier ska ni skapa innehåll utefter den persona ni kommit fram till, på så sätt märker du om det är effektivt eller om du måste tänka om.

Glöm inte följa oss på Instagram HÄR.