STORYTELLING I SOCIALA MEDIER

Hej alla! Praktikant Emma Felsing här igen, denna gången med ett önskeinlägg ifrån en av våra följare på Instagram. Nämligen hur man på bästa sätt kan göra storytelling via sociala medier.

Vad är storytelling?
Det är ett sätt att berätta för era kunder hur bra eran produkt är igenom en historia istället för att bara beskriva. Det är ett bra sätt att beskriva ditt företag och vad ni har att erbjuda på ett annorlunda sätt, som oftast sticker ut ifrån mängden. Att marknadsföra ett företag med storytelling kallas ibland corporate storytelling.

Fem skäl att välja storytelling:

1. Ni skapar emotionella band mellan eran målgrupp. Detta är ett väldigt viktigt sätt för att få starka band och knyta livslånga band. Detta igenom att ni inte bara radar upp saker på sociala medier utan även gör det i relation med kunden. Man kan nästan säga att man får en kompisrelation med kunden.

2. Personlighet. Detta hör nästa ihop med punkten ovan och är nästan lika viktig. Många uppskattar när företag är personliga på sina sociala medier. Så att man får ett gott intryck redan innan man har köpt produkten/tjänsten. Jag personligen kollar alltid upp företaget i frågan innan jag köper en tjänst, redan då bildar jag mig en uppfattning. Om deras konto på Instagram har suddiga bilder och om de verkar allmänt stela så skulle jag inte välja att anlita dem. Ni blir mer personliga igenom att ta in mer känslor och tankar, det gäller att våga!

3. Skapa bra innehåll. Här kan ni släppa lös er kreativa sida och här öppnas även fler portar till att utvecklas. När ni i företaget använder er av storytelling så kan ni bland annat: lyfta fram personer i företaget, vikta händelser som möten och platser som ni besöker. Det går att rabbla upp massor av saker, bara er fantasi som sätter gränser. Ert konto får en mer äkta känsla om ni visar upp vad ni gör och nöjda kunder för att då komma ännu närmare dem.

4. Målgruppen får anledning till att komma tillbaka. Om ni lägger upp på era sociala medier vad ni gör så finns risken att er målgrupp kommer tillbaka. De är nyfikna på vad som händer i företaget och om de märker att ni är kreativa som kommer de troligtvis vilja komma tillbaka.

5. Det kan bidra till en ledarställning. Det är inte helt lätt att ligga före era konkurrenter då det finns så många duktiga företag där ute. Men om ni framstår som kunniga och innovativa kan jag lova er att ni är en bit på vägen. För att bli bäst måste man börja någonstans!

Om ni har frågor får ni gärna ställa dessa, annars få ni ha en underbar dag 🙂

Search Adwise Mediabyrå
Dela:
Sociala medier: