Syns du inte så finns du inte

Rubriken säger relativt mycket om vad detta inlägg kommer handla om redan, vilket är en viktig punkt i er marknadsföring. Vi alla vet vad traditionell marknadsföring är som exempelvis utomhusreklam och radio men vi går emot en mer digital värld och då gäller det för alla företag där ute att hänga med i utvecklingen. Syns du inte så finns du inte, så enkelt är det.

Ni kommer synas i en värld som tidigare inte existerat. Att ha en hemsida dit folk kan läsa om er är superviktigt, något mer som är viktigt är att synas där din målgrupp är. Jag har skrivit ett separat inlägg om att hitta rätt målgrupp som ni kan läsa några inlägg under detta. Att synas i rätt kanaler vid rätt tidpunkt är a och o för er som företag. Det är enkelt att finnas, det gäller att få uppmärksamhet och att synas vid rätt tidpunkt.

Hur syns man då?
Egentligen bara igenom att excitera där med hjälp av olika kanaler. Bland annat via sociala medier, hemsida/webbplats eller ha samarbete med influensers. Sedan handlar det ju inte bara om att finnas där, för att konkurrera måste man alltid ligga steget före.

Analogt till digitalt, hur kommer man igång?
Ifall man ska starta ifrån grunden är det viktigt att göra allt rätt ifrån början. Ta reda på er målgrupp, skriv en plan för hur ni vill uppfattas utåt och var driven. Ni ska inte heller tro att det är bättre att ha många kanaler och uppdatera ofta, för så funkar det inte. Ifall ni uppdaterar för ofta kan det anses som spam för era följare.

Sammanfattningsvis så är det viktigt med den digitala närvaron för att ens finnas i dagens samhälle bland din målgrupp.

 

/ Praktikant Emma Felsing

Search Adwise Mediabyrå
Dela:
Sociala medier: